SENİN ÖĞRENME YÖNTEMİN NEDİR?
"Nasıl anlamazsın?" denmesi kulaklarımda çınlıyordu. Öğretmen defalarca anlatıyor bense sanki onu duymuyordum. Dersin bitmesi için beklemekten başka çarem kalmıyordu. Sonra zil çalıyordu ve herkesten önce atıyordum kendimi bahçeye. Dışarıda oyuna daldığımda zamanın nasıl geçtiğini unutuyordum. Zilin acı sesi beni yine sınıfa çağırıyordu. Sonra yine aynı cümle...
Anlamamış, yapamamış olmama ben de üzülüyordum, aklımdan "Nasıl yapabilirim? Nasıl olur?" cümleleri geçse de sadece kelimelerde kalıyor, eyleme geldiğinde yine benzer durum yaşanıyordu. Bu benim için içinden çıkamadığım bir rutine dönmüştü.
Sabah olmuş, okula gitme vakti gelmişti. Arkadaşlarımla birlikteyken, oyun oynarken zamanın nasıl geçtiğini anlamıyordum. Anlayamadığım bir şey de zamanın geçmek bilmemesiydi. Aynı zaman nasıl bazen kanatlanıp uçarken bazen tek bir anda takılıp kalabiliyordu?
Anlayamadığını nasıl anlar hale çevirebilirdi? Nasıl onu sevdiği bir şey haline getirebilirdi?
Dönemin ilk günüydü. Sınıf arkadaşları değişmemişti ama öğretmenler aynı değildi. İlk ders Mercan öğretmenin dersiydi. Güler yüzlü bir öğretmendi. Önce kendini tanıttı, "Bu yıl matematik derslerini birlikte yapacağız." demişti. Sonra hepimizle tek tek tanıştı. Tatilde neler yaptığımızı sordu. Ben de memleketimde aileme bağ, bahçe işlerinde yardım ettiğimi söyledim. Elinde, bizlerle ilgili geçen yılın notları vardı. Buna rağmen "O zaman matematikte çok iyisindir." demişti. Niye böyle dediğine anlam verememiştim ki "Bağ bahçe işlerinde matematiğe göre hareket edilir." diye anlatmaya başlamıştı.
Her İnsanın Öğrenebileceği Bir Yöntem Vardır.
“Öğrenilen bilgiyi hayatın içinde uygulamak!” Anlamanın yolunun uygulamak olduğunu keşfetmek hayatında yeni kapılar açmıştı. Bu çok etkileyici bir teknikti. Bu yöntemle çok kolay öğrenebildiğini fark etmiş, eskiden ayaklarının çok da istekli olarak gitmediği okula artık koşarak gelir olmuştu. Kısa sürede nasıl bu değişim olmuştu? Hiç anlamadığı bir şeyi artık severek yapıyor olması ne güzeldi. Üzerinden büyük bir yük kalkmıştı. Bundan sonra yapacaklarıyla ilgili stratejisi netleşmeye başlamıştı.
Yıllar sonra çok başarılı bir iş insanı oldu. Her işinde “Karşı taraf için ne yapabilirim? Nasıl temas edebilirim?” diye düşündü. Bunu kendine görev edinmişti. Birilerinin hayatına temas etmenin insana kattığı mutluluğun tadına varmıştı. O kendi yolunu bulmuş ve başkalarının da bulmasını dert edinmişti.
Her insanın öğrenmeye giden yolda mutlaka kolay bir yolu vardır. Bunu bulabilmek ve temas edebilmek gerekir. Deneyimsel Tasarım Öğretisi insanların farklılıklarını ve bu farklılıklara göre iletişim kurmanın yöntemlerini sunar.
Deneyimsel Tasarım Öğretisi öğrenmenin aslında ne olduğu, nasıl geliştirebileceğini ve insanların öğrenme farklılıklarını açıklar. Her insanın öğrenme stili farklıdır. Bunu bilmediğinde kişi öğrenmekle ilgili bir problemi olduğunu zanneder. Oysa ki problem öğrenme değil öğrenmede kullanılan yöntemdir. Herkese uygun bir öğrenme yöntemi vardır. Önemli olan doğru olan yöntemi, ihtiyacı olan doğru kişiye uygulamaktır.
Kimileri bir şeyi bir kerede kavrayabilirken kimileri için zamana ihtiyaç vardır. Kimilerinin bir şeyi öğrenmesi için bir kitap yeterlidir, kimilerinin illa atölyeye girmesi gerekir. Kimilerine anlatman yeter, kimileri illa göstermeni ister.
Bu farklılıklarının nedenini bilmeden öğrenmede verimi, sürekliliği yakalamak mümkün değildir. Bu yüzden “Kim Kimdir?” eğitimine ihtiyaç vardır. “İnsanlar neden birbirinden farklı yöntemlerle öğrenirler?” i bilmek gerekir. Okulda, eğitimde böyle olduğu gibi işyerinde de, hayatın diğer tüm evrelerinde de aynı süreçler geçerlidir. Öğrenme ve öğretme söz konusu olduğunda insanın doğru yöntemlere ihtiyacı vardır. Deneyimsel Tasarım Öğretisi bu yöntemlerin neler olduğunu ispatlar.
Kim Kimdir Seminer Programının Kuruma Kazanımları Nelerdir?
Çalışanların hepsini aynı kefeye koyamayız, hepsinin diğerine göre farklılıkları vardır:
- Herkes aynı şeyden motive olmaz.
- Herkes aynı olaya aynı tepkiyi vermez.
- Kimi atak insanıdır, kimi savunma insanıdır.
- Kimi eylem insanıdır, kimi fikir insanıdır.
- Kimi riskleri görür, kimi fırsatları
Ve detayında, daha pek çok farklılık…
Daha çok hızımdan kaynaklı, anlattığımı anlamayan insanlarla karşılaşmışım. Kim Kimdir? eğitimlerinden sonra işin aslını ve o insanlara nasıl zulmettiğimi anladım. Geçmiş için üzgünüm ama sonrası için umutluyum :)
YanıtlaSilAnlamanın yolu uygulamak!uygulayabildigimiz gercek bilgilere ihtiyacimiz var🙏🏻cok guzel anlatilmis👍
YanıtlaSilElinize sağlık. Çok manalı bir yazı.
YanıtlaSilİnsanın karşısındakini anlayıp ona göre davranması bir çok problemin de çözümü oluyor. İnsan tanıma bu yüzden ilişkilerde kilit bir önem kazanıyor.
YanıtlaSilHediye seçme kısmını bile etkiliyor öyle ki … :)
SilOkurken gözlerim doldu. Ben de okulda ve evde sürekli aynı azarları işiten kişiydim. Aynen böyle çaresiz hissederdim. Öğretmenim de beni anneme şikayet ediyordu; zeka geriliği veya bir sorunum olduğunu ima ediyordu. Sonra bir sınava girdik, ilçe birincisi olmuştum. Öğretmenin de kafası karışmıştı.
YanıtlaSilÖzellikle çocuk yetiştirenlerin ve eğitimcilerin alması gereken bir eğitim Kim Kimdir... Çocuk neyin yanlış gittiğini de anlamıyor ve kendine bakışında derin izler bırakabiliyor.
Farklılıkların sebebini bilmediğimizde ne kadar zor hayat… Oysaki iş bir Kim Kimdir eğitimine bakıyor dimi …
SilKendimde hangi kişisel özelliklerin baskın olduğunu ve neden uyum sağladığımı veya sağlayamadığımı anladığım değişik insan özelliklerini gördüğüm bir seminerdi . Teşekkürler.
YanıtlaSilÖncelikle, bu değerli yazıyı bizlerle paylaştığınız için çok teşekkür ederim! Her bireyin öğrenme sürecinin kendine özgü olduğunu ve eğitimdeki bu çeşitliliğin fark edilmesinin ne kadar önemli olduğunu vurgulayan bu yazı, gerçekten ilham verici. Mercan öğretmenin öyküsü ve Deneyimsel Tasarım Öğretisi hakkındaki bilgiler, hem eğitimciler hem de öğrenciler için büyük bir ilham kaynağı olabilir. Eğer siz de öğrenme ve eğitim üzerine yeni perspektifler arayışındaysanız, bu yazıyı mutlaka okumalısınız. Herkese farklı öğrenme yöntemlerini keşfetme ve bu bilgileri hayatlarına nasıl uygulayabileceklerini öğrenme fırsatı sunuyor. Emeğinize teşekkürlerimle.
YanıtlaSilGerçekten çok önemli bir konuya değinilmiş, teşekkür ederiz
Silİnsanın kendini ve çevresindekileri tanıması hayatındaki küçük büyük o kadar taşı yerinden oynatabiliyor ki!
YanıtlaSilBana ana giriş kapısı gibi geliyor, kendini çevreni tanımadan olmuyor, bir türlü ilişkiye geçemiyor insanlar
Silİnsanın bir şeyi geliştirebilmesi için önce onu tanımlaması gerekir. Peki kendini tanımayan kendini nasıl geliştirebilir?
YanıtlaSil